Terugroepactie Philips slaapapneu-apparaten
Update 14-09-2021
Philips heeft bekend gemaakt dat zij verwachten per eind september in Nederland te
starten met het reparatie- en vervangingsprogramma van de betrokken DreamStation 1
van het eerder aangekondigde veiligheidsbericht. Philips verwacht dit programma
binnen 12 maanden af te ronden. Zodra de reparatiesets of vervangende producten
daadwerkelijk beschikbaar zijn, informeren de leveranciers u als gebruiker persoonlijk
over het vervangingsprogramma.
Update 30-07-2021
Philips onderzoekt op dit moment of de getroffen apparaten gerepareerd kunnen worden. Ondertussen werkt Philips, met alle CPAP-leveranciers en artsen/ziekenhuizen aan een actieplan om alle apparaten te repareren of te vervangen. Dit gaat in nauwe samenwerking met uw behandelend arts plaatsvinden. Aangezien er op de Nederlandse markt in totaal zo’n 85.000 getroffen apparaten zijn, zal het totale proces naar verwachting langere tijd in beslag gaan nemen. Alle apparaten zijn door Westfalen Medical en Total Care bij Philips geregistreerd. Hiervoor hoeft u zelf geen actie te ondernemen.
Update 16-07-2021 16:00 uur
De IGJ (inspectie) en de NVALT (de nederlandse vereniging van longartsen) hebben de afweging gemaakt dat het een verantwoorde keuze is om de apparatuur te blijven gebruiken. zij schrijven:
"De beademings- en apneuapparaten waar Philips recent voor waarschuwde vormen voor zover nu bekend geen risico op gezondheidsschade. De betrokken artsenvereniging Nederlandse Vereniging van Artsen voor Longziekten en Tuberculose (NVALT) en de vier Centra voor Thuisbeademing komen samen met Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd tot de algemene aanbeveling om de apparaten te blijven gebruiken, zolang deze nog niet vervangen of gerepareerd zijn.
De gegevens die op dit moment bekend zijn, wijzen niet op schadelijke effecten op de lange termijn. Onmiddellijk stoppen met het apparaat zou voor alle gebruikers grote risico’s met zich kunnen meebrengen. "
Hier leest u het gehele document.
Welke oplossing komt er voor deze apparaten? Worden de producten vervangen?
Wereldwijd zijn er miljoenen apparaten op de markt. Er komt, zoals de informatie nu bekend is, een plan om alle apparaten op termijn te repareren of te vervangen. In Nederland werken wij samen met Philips, andere CPAP-leveranciers en artsen/ziekenhuizen aan een actieplan om dit uit te voeren. Zodra dit actieplan is uitgewerkt, informeren we u over de vervolgstappen.
Kan ik nu al mijn apparaat omwisselen?
Leveranciers Total Care en Westfalen Medical: "We begrijpen dat het eerste advies en de berichten in de media voor veel onzekerheid heeft gezorgd en dat u uw apparaat zou willen omwisselen. We gaan alle apparaten in Nederland repareren of vervangen. Tot het actieplan klaar is, kunnen we geen apparaten omwisselen. We informeren u hoe dit proces gaat lopen en wat de planning gaat worden. U hoeft hiervoor geen actie te ondernemen, zoals het registreren van uw apparaat op de website van Philips. In Nederland doet uw leverancier dit voor u."
De Valeo Kliniek staat u graag te woord maar kan indivuele vragen over wanneer uw apparaat wordt gerepareerd of vervangen helaas niet beantwoorden. Wij verwijzen u daarvoor door naar de website van uw leverancier Total Care of Westfalen en verzoeken u deze goed in de gaten te houden.
Ondanks dat Philips en de leveranciers aangeven dat u met uw arts kunt overleggen over een alternatief is dat momenteel niet mogelijk. Er is op dit moment helaas geen alternatief voor uw CPAP apparaat.
Zodra er nieuwe informatie beschikbaar komt zullen wij dat hier plaatsen.